Een mening .....
Aanleiding tot het schrijven van dit relaas is, dat wij met name als vogelverenigingen in het bijzonder zullen moeten leren omgaan met het feit, dat in de (zeer nabije) toekomst het aanbod van tentoon te stellen vogels wel eens dramatisch zal kunnen afnemen. Dit is gelegen in het feit, dat vanwege een voortschrijdende vergrijzing binnen het ledenbestand, mensen zullen afhaken als inzender bij diverse tentoonstellingen. Aan de andere kant is er zo goed als geen nieuwe groei in het aantal jeugdleden.
Dus reken maar uit.
Sinds ongeveer een jaar of twee wordt binnen onze vereniging de discussie gevoerd, hoe om te gaan met dit fenomeen. Na in eerste instantie wat meningen van andere verenigingen te hebben gepeild , wat naderhand in mijn beleving te weinig aanknopingspunten bood in gezamenlijkheid volgende tentoonstellingen te organiseren, hebben we als bestuur in samenspraak met onze leden gemeend jullie allen als betrokkenen het volgende voorstel aan te bieden.
Voor het seizoen 2016 is ons door het distriktsbestuur Groningen het predikaat Regio show toegekend.
Normaal gesproken heb je bij een regioshow alleen bondsprijzen beschikbaar voor je eigen afdelingsleden en doen leden van buitenaf mee voor de door de afdeling beschikbaar gestelde prijzen.
Wat willen wij jullie nu aanbieden:
EEN REGIOSHOW IN DE MEEST LETTERLIJKE BETEKENIS VAN HET WOORD.
Hiervoor is nodig;
A. Elke geïnteresseerde afdeling blijft vanuit zijn eigen identiteit de inschrijvingen doen.
(zodoende kun je nog steeds de bondsprijzen aanvragen voor je eigen leden, die uiteraard bij de opening van de show worden uitgereikt)
B. 1 gezamenlijke catalogus.
(in de praktijk blijkt , dat ca 4 a 5 verenigingen zich melden bij een en dezelfde adverteerder. Nu kom je maar 1 keer , wat kan inhouden , dat het tarief voor een advertentie iets verhoogt kan worden, omdat 4 verenigingen zich niet meer melden. Voor een ieder een win-win situatie
C. Gezamenlijk gebruik van reeds aanwezig materiaal bij de afdelingen.
(uitgaande van toch minimaal 100 aan te bieden vogels per afdeling is er voldoende stellingmateriaal nodig)
D. 1 gezamenlijke datum en tentoonstellingsruimte.
(om te komen tot een echte tot de verbeelding sprekende regioshow met een groot aantal vogels zullen we moeten kijken naar 1 datum en 1 lokatie.
Nu is het volgens mij zo ; alle verenigingen gebruiken een huurlokatie
We gaan dus naar 1 lokatie , dus ook maar 1 keer huur; in plaats van ieder afzonderlijk.Voor het seizoen 2016 neem ik dan toch maar de vrijheid als lokatie De Drijscheer Alteveer te nomineren.)
E. Extra (wissel)bekers
Bij een zichzelf respecterende regioshow behoren ook tot de verbeelding sprekende prijzen.
Hierbij kun je denken aan Regio kampioen Zuid-Oost Groningen Kanaries;
Regio kampioen Zuid Oost Groningen Tropen etc.
F. Inspraak van de afdelingsleden.
(Om alles te kunnen verwezenlijken is het absoluut noodzakelijk ,dat een ieder zijn visie op bovenstaande kenbaar kan maken. Voorstel mijnerzijds is dit te organiseren in een aantal bijeenkomsten te houden op een nader te bepalen datum en plek, zodat een ieder zijn woordje kan doen.Voor mij staat nl als een paal boven water , dat hetgeen ik graag zou willen realiseren, ook door jullie als betrokken inzenders wordt gedragen.)
ALLEEN ALS WE EEN GEZAMENLIJK DOEL HEBBEN ZAL DIT TOT SUCCES LEIDEN.
In de wetenschap niet alle ins en outs al te weten van hetgeen ons te wachten staat, wil ik hierbij mijn betoog beeindigen.
NIET HOPEND, MAAR REKENEND MET EEN IEDERS POSITIEVE BIJDRAGE
Jan Kalk
v.v De Kolibri
Download hier de brief: Een mening (De Kolibri).pdf (1,9 MB)
Infovergadering 07-01-2016
Aan alle geïnteresseerde vogelliefhebbers
(zowel bestuurders als zeker ook de leden van de diverse geïnteresseerde( afdelingen)
In navolging van mijn schrijven "een mening" wil ik hierbij een ieder van harte uitnodigen tot het bijwonen van een eerste verkennende infovergadering.
Doel van de avond zal zijn om te kijken in hoeverre we samen tt"s kunnen gaan organiseren voor de toekomst.
Opdat een ieders stem zal kunnen worden gehoord, hoop ik, dat jullie in grote getale gehoor willen geven aan mijn uitnodiging.
Belangrijk in deze is, dat zowel voor - als tegenstanders van mijn plan, uiteraard met het benodigde respect voor die ander, hun mening naar voren kunnen brengen.
Omdat ik moeilijk in kan schatten hoe groot de belangstelling van jullie kant zal zijn, doe ik hierbij het verzoek eventjes te melden met hoeveel mensen de afdeling wil komen. Dan kunnen we een beetje rekening houden met wat we nodig hebben aan bv stoelen ,koffie etc. wilt u dit doorgeven aan:
Gerard Geertsema tel: 0599-332159
e-mail gerardgeertsema@hotmail.com
Tot mijn grote spijt zijn er per vergissing, wat verkeerde data per mail verspreid.
DATUM INFOVERGADERING IS DEFINITIEF:
DONDERDAG 7 JANUARI 2016 - AANVANG 19.30 uur
De Drijscheer, Keiweg 1 te Alteveer (gn)